Manuele therapie is voor mensen die last hebben van:
– Hoofd- en nekpijn die gepaard gaan met het slecht kunnen bewegen van de
wervelkolom
– Nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen
– Klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn
– Lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen
– Bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt worden door het bewegen
van de nek
– Kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten

Wat doet de manueeltherapeut?
De manueeltherapeut vraagt allereerst naar het ontstaan van de klachten, wanneer de klachten optreden, hoelang de klachten bestaan en wat de klachten doet toe- of afnemen. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek. Daarbij beoordeelt de manueeltherapeut de houding en het bewegen en onderzoekt hij, met specifieke bewegingen, de gewrichten.
Samen met de patient beslist de manueel therapeut of er behandeld gaat worden of dat de patient terug gaat naar de verwijzend arts met een rapportage van de manueeltherapeut. Als er behandeld gaat worden, dan zal deze behandeling niet alleen tot doel hebben de functie van de gewrichten te verbeteren, maar ook de houding en beweging.

De behandeling?
Tijdens de behandeling maakt de manueeltherapeut gebruik van specifieke bewegingen in de gewrichten. Hij probeert beweeglijkheid van de gewrichten te herstellen of te stabiliseren. Soms vult de manueeltherapeut deze behandeling aan met manipulaties. Dit wordt ook wel ‘kraken’ genoemd. De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij kan een knappend geluid worden gehoord. De meeste mensen ervaren dit als een vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.
De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar; de houding en de functie van de gewrichten verbeteren en het bewegen verloopt gemakkelijker