Bindweefsel is weefsel dat bestaat uit vezels die krachten van het bewegen opvangen. Dit komt eigenlijk neer op al het weefsel in het lichaam. Massage berust op het beïnvloeden van deze bindweefselstructuren, zoals spieren, bloedvaten en gewrichtskapsel. Door massage van de zogenaamde bindweefselzones (gelegen onder de huid) wordt het hiermee corresponderende lichaamsdeel beïnvloed. Alle inwendige organen en andere delen van het lichaam hebben een projectiegebied op het bindweefsel vlak onder de huid. Hier bevinden zich de ‘afvalstoffen’ van die spieren en organen.

Als die afvalstoffen zich gaan ophopen ontstaan verklevingen en een afname van de doorbloeding van de huid met het onderliggende weefsel.

De huid wordt in die gebieden overgevoelig voor warmte, koude, aanraking en druk.
Tevens is een vermindering van beweeglijkheid van de huid merkbaar, dit wordt veroorzaakt door het verkleven van de huid met het onderliggende weefsel. In deze huidgebieden ontstaan zwellingen, harde plekjes en de spieren worden pijnlijk bij bewegen. Bij het optillen van de huid voelt men vaak een verhoogde weerstand in de desbetreffende zone.

De behandeling bestaat uit het losmaken van alle lagen van oppervlakkig naar diep.
De massagehandeling maakt het bindweefsel weer los.
Met duim en vingers worden de “reflexzones” bewerkt om de doorbloeding te verbeteren,
blokkades in het zenuwstelsel op te heffen, opgehoopte afvalstoffen af te voeren en het natuurlijke evenwicht weer te herstellen (homeostase).

Bij welke klachten kan (bindweefsel)massage helpen?

Bindweefselmassage kan onder meer worden toegepast bij:
O.a. bij migraine, hoofdpijnklachten, buik- en borstkas aandoeningen, wervelkolom aandoeningen, gewricht- en spierreuma, gevoeligheidsstoringen (sensibiliteit), slapeloosheid, littekens, rug- en nekklachten, overspannenheid en stress.